Dziś gry pełnią bardzo uznaną rolę pedagogiczną w świecie edukacji, głównie ze względu na wykorzystanie grywalizacji jako strategii nauczania-uczenia się.
Preferencje Polaków, jeśli chodzi o gry
Dawno minęły czasy, kiedy gry wideo oraz hazardowe takie jak ruletka online były postrzegane tylko jako rozrywka. Dziś z gier online można wydobyć metodologie pozwalające rozwiązać problemy naszego codziennego życia i idąc dalej, wykorzystać je do szkoleń zawodowych, rozmów kwalifikacyjnych i testów oceniających profil człowieka. Polacy o tym doskonale wiedzą, więc nie traktują gier wideo tylko jako zwykłej rozrywki — ale także jako coś, co może przynieść im pewne określone korzyści.
Gry, gry elektroniczne, gry cyfrowe, gry wideo, gry online, gry wideo. Wszystkie te terminy są używane w przypadku gier, w których osoba grająca — gracz lub gracz — wchodzi w interakcję za pośrednictwem urządzeń peryferyjnych podłączonych do urządzenia, w tym między innymi: elementów sterujących (joysticków), klawiatur, monitorów lub po prostu ekranu.
Jaka jest różnica między grą, grywalizacją, wirtualnym symulatorem i e-sportem?
Ponieważ są to podobne słowa, ludzie używają ich zamiennie, odnosząc się do profesjonalnych rozwiązań, które można znaleźć na rynku pracy. Jednak ważne jest, abyśmy rozumieli różnicę w tych terminach, abyśmy mogli iść naprzód z tematem i w ten sposób możesz przyjąć najbardziej asertywne określenie na to, co chcesz powiedzieć.
- Najogólniej rzecz ujmując, grywalizacja polega na zastosowaniu dynamiki gier w kontekstach odmiennych od naszego codziennego życia, przez co sytuacja taka jest bardzo podobna do gry. Ta strategia jest dość powszechna we wszystkich czynnościach codziennego życia danej osoby, czy to podczas wypełniania dokumentów roboczych, czy komunikowania się z kolegami. Dzięki grywalizacji możliwe jest nadanie nowych znaczeń działaniom, wykorzystanie metafor, konkursów i innych strategii gry, aby zaangażować ludzi w wyzwanie, zachęcić ich do współpracy i pracy nad wspólnym celem, nawet jeśli jest to kontekst pracy. Wykorzystanie mechaniki grywalizacji może sprawić, że zespół lepiej zrozumie pewien wewnętrzny proces danej firmy, poprzez aplikacje, systemy zintegrowane, platformy zarządzania itp.
- Wirtualne symulatory są wykorzystywane przez firmy, które chcą zapewnić bardziej zróżnicowane szkolenie swoim pracownikom, bez konieczności stawiania ich twarzą w twarz z rzeczywistymi problemami w pracy. Jest to jedna z najczęściej stosowanych strategii w dużych organizacjach, międzynarodowych korporacjach i startupach i uwierz nam, przyniosła wiele rezultatów!
- Symulatory zostały opracowane tak, aby ludzie mieli bardzo do dyspozycji wysoki poziom realizmu i dlatego powstało oprogramowanie 3D połączone ze sprzętem immersyjnym, dzięki czemu można pokazać pewne wpływy decyzji na dynamikę całości. W przeciwieństwie do zwykłych gier wirtualny symulator pozwala na rozwój umiejętności niezbędnych do dobrego występu zawodowego.
- W przeciwieństwie do trzech poprzednich terminów e-sport (lub gry e-sportowe) to specyficzna modalność gier, która przedstawia graczy dowodzących innymi istotami przed komputerami w ramach rywalizacji sportowej, a cel będzie zależał od każdej gry. To w tej kategorii wchodzą jedne z najbardziej znanych gier wśród graczy: League Of Legends (LOL) i Warcraft, które mają już międzynarodowe mistrzostwa z wysokimi nagrodami.
Historia gier online
Pierwsze gry elektroniczne pojawiły się w 1989 roku i były możliwe dzięki lokalnym i/lub międzynarodowym bezpośrednim połączeniom. Zgadza się: gra toczyła się, gdy gracze łączyli się przez modem komputerowy lub nawet zwykłą linię telefoniczną — coś bardzo powolnego i całkowicie niestabilnego.
W połowie 1991 roku powstała pierwsza prawdziwie internetowa gra — gra w szachy z systemem Java Connect. W 1992 roku pojawił się system BBS (Bulletin Board System), umożliwiający połączenie się telefonicznie z systemem za pośrednictwem komputera PC (tu gracze mogli już wchodzić w interakcje z innymi ludźmi na całym świecie).
Kolejny duży krok zrobiono w 1995 roku. Wraz z rozwojem Internetu gracze mieli więcej swobody, a wiele gier stało się dostępnych bezpłatnie. W tym czasie był to boom na gry Doom 2, Descent 2 i Quake.
Gdy internet szerokopasmowy zdobył uwagę całego świata, świat gier zaczęto traktować poważnie (wtedy sprawa stał się poważna!). Wysoka prędkość, ewolucja serwerów i większe pokrycie obszaru były ważnymi punktami na początku społeczności gier elektronicznych.
Od tego czasu technologia osiągnęła niezwykły poziom, zapewniając niewyobrażalne wcześniej wrażenia dla większości graczy. Dziś gry zbliżają się do rzeczywistości, z różnymi gatunkami, konsolami i platformami. Oprócz bardziej wyrafinowanych i płatnych wersji można również znaleźć darmowe gry online.
Rodzaje gier lubiane przez Polaków
W związku z szybkim rozwojem branży gier liczba osób zainteresowanych tym rynkiem znacznie wzrosła. Aby jednak na dobre wejść w ten świat, trzeba znać gatunki gier online i wiedzieć, czym się różnią. Oprócz motywu (m.in. bijatyka, sport, karciana, wyścig, symulator) będącego czynnikiem wyróżniającym gry, ważny jest również format, w jakim się to odbywa, a także struktura i platforma (mobilna, konsola i PC), na której jest gra dostępna. Poznaj naszą listę głównych dzisiejszych gier w Polsce i na świecie:
Gry walki
Główną cechą bijatyk jest posiadanie dwóch lub więcej postaci, które stają naprzeciw siebie za pomocą niezwykłych ciosów lub mocy, zwykle na arenie. Ten gatunek rozgrywa się w formacie PvP (gracz kontra gracz) i jest skonfigurowany tak, aby każdy gracz mógł zobaczyć po jednej stronie ekranu — powyżej znajduje się zegar i pasek zdrowia postaci.
FPS — strzelanki pierwszoosobowe
Gatunek ten, przetłumaczony na język polski jako strzelanka pierwszoosobowa, skupia się na walce z użyciem broni palnej i odwołuje się do graczy, którzy są bohaterami w całej grze. Typowe gry tego gatunku to Counter Strike: Global Offensive, Call of Duty, PUBG, Battlefield, Fortnite.
Otwarty świat / sandbox
Dosłownie przetłumaczony na język polski jako otwarty świat lub piaskownia, gatunek ten to koncepcja projektowania gier, w której gracze swobodnie poruszają się po otwartym świecie, a ta wolność pozwala im wybrać, jak i kiedy osiągnąć wskazane cele. Popularne tytuły to na przykład Grand Theft Auto, Red Dead Redemption, Far Cry 5, Fallout 4, Skyrim.
Inne gatunki, niezwykle popularne w Polsce, to także:
- RTS — strategia czasu rzeczywistego;
- Gry sportowe;
- Symulatory;
- Przygodówki;
- Platformówki.